Saturday 8 March 2014

Perjuangan Belum Selesai



Sejarah gerakan Islam pertama di Malaysia a.k.a Tanah Melayu bermula selepas kejatuhan Khilafah Turki Uthmaniyyah 3 Mac 1924M / 28 Rejab 1342H . 





Gerakan Islam di seluruh dunia menentang penjajahan barat menjadi kencang bertitik tolakkan semangat Ikhwanul Muslimin di Mesir 4 tahun selepas kejatuhan empayar Turki Uthmaniyyah yang bertahan selama 600 tahun itu. 


'Perjuangan Belum Selesai'


Tidak terlepas di Tanah Malaya. 



Gerakan Hizbul Muslimin diketuai Ustaz Abu Bakar Al-Baqir ditubuhkan secara rasmi pada 17 Mac 1948 sebelum Ordinan Darurat 1948 digubal oleh British yang membawa kepada ISA.

(British mempunyai pengalaman bertembung dengan parti islam di tempat lain juga, jadi mereka berusaha untuk mengelak bertembung lagi dengan gerakan Islam. Biasalah, agamawan dalam jumlah yang banyak dan semangat jihad yang padu bukanlah perkara temeh kepada penjajah barat. Kebetulan, fahaman komunis datangg. Maka komunis jadi alasan sedangkan mereka memang nak haramkan HM)


Ordinan Darurat ni mengharamkan semua parti berhaluan kiri ( dan tidak semena-mena Hizbul Muslimin pun diharamkan pada Jun 1948 sedangkan HM bukan parti berhaluan kiri. HM parti agama)


Dalam tempoh zaman darurat ini banyak yang berlaku. 300 ulama disumbatkan dalam penjara. Macam2 lah. 


Dalam tempoh darurat ini juga, parti berhaluan kanan (UMNO) diberi ruang yang luas oleh British untuk bergerak. Sebahagian anggota HM yang xditangkap menyertai Biro Agama UMNO bagi meneruskan perjuangan mereka. Tapi kegagalan UMNO menjunjung nilai syariah mewujudkan kesedaran dalam diri mereka supaya mewujudkan wadah tersendiri.


'Perjuangan Belum Selesai'


Maka pada tanggal 24 Nov 1951 satu perhimpunan ulama' , badan2 dan pertubuhan Islam telah diadakan di perkarangan Kelab Melayu Bagan di Butterworth, PP. 


Dalam persidangan ini, satu keputusan telah diambil bagi mewujudkan Parti Islam Se-Tanah Melayu yang mana telah mendapat sokongan kuat dari perwakilan yang hadir itu.


Maka berterusanlah gerakan Islam di Malaysia selepas itu. 


'Perjuangan Belum Selesai'


Peristiwa 13 Mei 1969 telah merubah landskap politik negara termasuk kpd gerakan mahasiswa. Pas bergabung dengan UMNO. Dalam tempoh itu, suara mahasiswa dan ABIM semakin berkesan dan berlaku transformasi jalur ideologi iaitu Islam perlahan-lahan mengambil alih pengaruh sosialisme Malaysia termasuk di kampus2 universiti.


'Perjuangan Masih Belum Selesai'


Rujukan --> Menerjang Badai : 60 Tahun Mempersada Perjuangan by Riduan Mohamad Nor
*sambungan boleh lihat kat link evernote https://www.evernote.com/shard/s357/sh/46752005-902c-45ac-95ce-01d64f8a36a7/f0d8a1aa18f2e87d20b5a057670f7e86 *




Demi Allah, saya kongsi sikit apa yang saya tahu biar dpt sama2 ambil manfaat nya. Jangan sampai terlupa kita hidup atas muka bumi ni untuk apa.



salah betulkan.allahua'lam.




s :  kalau betul2 gerakan islam PERTAMA bertapak di malaysia selepas jatuhnya khilafah uthmaniyyah.

Abistu, jamaluddin al ghafani, sheikh muhammad abduh nih siapa? Adakah diorang nih bukan pembawa gerakan islam sedangkan ketika itu di negara2 lain telah lama jatuh sistem khilafah.

Termasuk negara kita sendiri memang dah lama terkeluar daripada penakhlukan sistem khilafah. Jadi, maknanya bukanlah hizbul muslimin gerakan PERTAMA yang bertapak di malaysia kan? Ini soalan, bukan bantahan....


j : terima kasih tegur. bnyk gak ralat kat atas tuh.kita bercakap tentang tanah melayu a.k.a malaysia kan?

1. jamaluddin al ghafani, sheikh muhammad abduh adalah ulama mesir. kan? sy xtahuu. (statement anda sendiri mcm bercanggah, maaf. yg first ckp pasal malaysia a.k.a tnh melayu tp prggan ke2 ckp pasal ulama luar dn prggn ketiga ana kurg mengertii)

2. tgok pernggan ke3 post sy, statement 'bertambah kencang' bukan 'baru bermula'. bermakna sebelum itu memang dah bermula di tanah BUKAN melayu hatta di tanah melayu.

3. memang gerakan islam sebelum HM banyak dah. Tok Janggut. Haji Abdul Rahman Limbong. dll.mereka berjuang hendak membebaskan tanah sendiri dari penjajah. dan mereka jua mengibarkan bendera khilafah utsmaniyyah sebagai sokongan padu. dan, pernah dengar atau tak, dengan kejatuhan melaka, maka jatuhlah khilafah utsmaniyyah secara completenya. (ini dengar2, xda fakta) tapi SECARA RASMINYA jatuh pada 1924 dengan pembubaran sistem khilafah oleh mustafa kamal attartuk.


4. dan gerakan islam yang saya faham ialah di satu-satu tempat yang spesifik mestilah ada SATU SAHAJA. ulama2 tu berjuang di tempat masing2 maka bukan dikira gerakan islam tanah melayu tetapi dikira gerakan islam di tempat masing2. bila sebut tanah melayu, gerakan2 tu mestilah ada satu dan bersatu.

No comments:

Post a Comment