Tuesday 4 March 2014

APIDS : Asasi Pengajian Islam Dan Sains



Baiklah, entry kali ni nak share tentang APIDS. Apa tu? APIDS is stand for Asasi Pengajian Islam Dan Sains. Program asasi inilah yang menjadi takdir buat diri ini. Allah telah mentakdirkan saya untuk bergelar student APIDS. 

Nak mula dari mana ya? Okla, pengenalan dulu. Tak kenal, maka tak cinta. ^^


Taaruf APIDS

APIDS ni merupakan salah satu program asasi yang terdapat di Universiti Malaya. Wow, UM tu! UM je.     -_- Dan program ni hanya terdapat di UM. UM saja. Tiada di universiti lain. Serius cakap. Tak tipu. :D

Tempoh program APIDS ialah 2 tahun. Selalunya asasi 1 tahun kan? Tapi APIDS 2 tahun. Sebab, program ni mengabungkan Sains dan Islam. Setahun di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Puri atau APIUMNP. Tahun kedua di Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (PASUM). Bermula sesi 2013/2014, semua pelajar APIDS akan belajar subjek-subjek Deeniah di APIUMNP dan semua subjek Sains seperti Biologi, Kimia, Fizik & Matematik di PASUM. Thats why, APIDS ni 2 tahun. Kalau setahun, pengsan dulu!





Kelayakan? Boleh semak di UPU. ^_^




Subjek & Madah

Sedikit pencerahan APIDS di APIUMNP. Di APIUMNP, semua subjek adalah subjek Deeniah yang menggunakan Bahasa Arab sebagai bahasa pengantar. Bahasa Arab! Harap maklum. :) Semua buku teks adalah di dalam Bahasa Arab. Satu pun tak terkecuali. Hanya satu subjek dalam Bahasa Inggeris yakni Foundation English. Antara subjek-subjek di APIUMNP:

(Semester 1)
1. Foundation English I
2. Qawaid Lughah Arabiyah
3. Maharah Kitabah
4. Maharah Kalam
5. Ulum Quran wa Hadith
6. Praktikal Ibadat
7. Ahadith Mukhtarah
8. Fann Tajwid wa Tilawah I

(Semester 2)
1. Foundation English II
2. Foundation English III
3. Al-Balaghah
4. Arabiyah lil Ulum wa Tiknulujiya
5. Madkhal Aqidah Islamiyah
6. Usul Syariah
7. Fiqh Seerah
8. Tasawwur Islami
9. Fann Tajwid wa Tilawah II

Ini pembahagian subjek untuk batch saya. Batch yang akan datang, saya tak dapat jamin sama atau tak. Sistem manusia kan cepat berubah-ubah. Mana nak tahu kan? Untuk subjek Praktikal Ibadat, nama ja Melayu, belajar tetap in Arabic. Nama lain untuk subjek ni, Fiqh Ibadat Tathbiqi. ^^

Untuk di PASUM pula, subjek-subjek merangkumi Biologi, Kimia, Fizik & Matematik. Pembahagian subjek bagi setiap semester saya kurang pasti. Jadi, saya bagitau secara umum je la. :) Oh ya, semasa di PASUM, pelajar APIDS akan dibahagikan kepada Sains Hayat dan Sains Fizikal. Bagaimana pembahagiannya? Bergantung pada minat masing-masing. Di hujung semester 2 di APIUMNP, pelajar APIDS akan diminta mengisi borang sama ada nak pilih Hayat atau Fizikal. Pilih elok-elok na! ;)
Antara subjek di PASUM:

(Hayat & Fizikal)
1. Algebra & Geometri
2. Kalkulus
3. Kimia Asas 1
4. Kimia Asas 2
5. Kimia Asas 3
6. Kimia Asas 4
7. Algebra & Kalkulus
8. Statistik & Keberangkalian
9. Teknologi Maklumat

(Hayat)
1. Biologi Sel
2. Pembiakan, Ekologi & Perkembangan Organisma
3. Fisiologi Organisma
4. Genetik & Teknologi DNA

(Fizikal)
1. Fizik Asas 1
2. Fizik Asas 2
3. Fizik Asas 3
4. Fizik Asas 4
5. Sains Komputer 1
6. Sains Komputer 2

Semua adalah maklumat yang diberikan oleh pihak universiti kepada pelajar dalam buku panduan. 


Lifestyle?

Saya sekadar nak berkongsi sedikit saja tentang kehidupan student APIDS di APIUMNP. Di PASUM? Maaf, saya belum mengalaminya, maka saya tak tahu bagaimana kehidupan di PASUM. 

Di APIUMNP, jadual belajar bermula jam 8 pagi dan berakhir 10 malam. Tapi, bukannya straight 8 sampai 10. Ada juga gapnya.Bergantung pada setiap kelas. Di sini kami panggil majmuah. Tak semua majmuah start kelas jam 8, ada juga start jam 9, ada juga start jam 11! Ada majmuah takde kelas petang. Ada majmuah ada kelas malam. Depends. Ada juga majmuah kelas dari jam 8 sampai 6! Macam-macam bentuk jadualnya. Contoh jadual kelas saya,


Ahad & Isnin malam pula ada KULIAH TAFAQQUH. Yang ni kehadirannya adalah wajib! Rabu pagi pula ada MUNTADA iaitu persembahan pentas dalam Bahasa Arab. Setiap minggu, 2 majmuah akan persembahkan. Semua kena, tiada yang terkecuali. Jangan mimpi nak lari. Ada juga MUNTADA ENGLISH pada minggu-minggu tertentu. 

Kehidupan kolej? Untuk perempuan akan menetap di blok Al-Malik Khalid. Kami panggil AMK. Lelaki, di blok Al-Ghazali, dipanggil ALGHA. Di AMK, setiap bilik ada 3 orang. Saiz? Molek-molek untuk 3 orang. Tak kecil, tak besar. Tapi, kalau susnan perabot pandai adjust, bilik boleh nampak luas! Pandai=pandai la. ALGHA? Maaf, saya tak tahu. Masuk pun tidak. Lalu je. Tapi, dengar kata, 1 bilik 2 orang. Bestnya!

Blok Kelas 

Jarak dari kolej ke kelas sekitar 5 minit. Jalan kaki. Actually, kawasan APIUMNP ni kecil je. Student pun sekitar 200-300 macam tu. Sikit kan? Tu pun, tak semua dikenali. Batch sendri mungkin kenal juga. Batch lain, kurang sikit. Ada dua batch je. Tapi, bermula sesi akan datang, hanya ada satu batch. ^^ InsyaAllah.

Pensyarah? Sangat baik. Seperti mak ayah sendiri. Perkara yang paling sedih nak ditinggalkan di APIUMNP ialah para asatizahnya. Mereka sangat baik, ikhlas mencurahkan ilmu. Tak jemu memberi bimbingan, dorongan dan nasihat. Mereka berusaha bagi result yang terbaik buat pelajar-pelajarnya. Mereka sangat-sangat baik dan sporting! 

APIDS 95 bersama para asatizah APIMNP

Apa lagi ye? Hah, yang paling best! WiFinye. Erk? Nak kata laju, laju. Tapi, ikut nasib juga, kadang-kadang dapat. Kadang-kadang tidak. Bagi yang dapat, untunglah. Yang tak dapat, untung juga, at least tak buang masa mengadap laptop 24 jam. ;) Dan, untuk pengetahuan anda, penggunaan YouTube, diblock pada hari minggu. Hanya hujung minggu je boleh akses YouTube. Harap maklum. 

Pemakaian? Bagi kaum Hawa, adalah menjadi budaya di APIUMNP untuk memakai tudung labuh. Yakni bukan tudung bidang, bukan shawl labuh atau sebagainya. Tapi tudung labuh bulat. Tak bulat juga, majo pakai yang bundar, yang labuh kebelakang. Purdah? Not allowed based on university punya undang-undang. Nak pakai juga, pakai di luar kampus. 


APIDS Family

Family APIDS 95

Ok, kita beralih kepada APIDS semula. Di APIUMNP mahupun PASUM atau UMKL, APIDS merupakan golongan minoriti, makanya APIDS ada grupnya tersendiri. Bahasa mudah, APIDS family. Jadi, APIDS ni ada organisasi khasnya. Bila ada organisasi, ada lah aktivitinya.

Antara aktiviti wajib APIDS, AHLAN. Program AHLAN ni penting sebab ianya wadah untuk pencerahan tentang APIDS dan juga SMPIS (Sarjana Muda Pengajian Islam & Sains). Biasanya, program AHLAN ni diconduct oleh senior APIDS yang sedang belajar di PASUM. Mereka akan datang dari KL ke Kelantan untuk menjayakan AHLAN. 

Dalam organisasi APIDS, ada beberapa exco, Setiap exco wajib mengadakan aktiviti exco masing-masing. Contohnya, exco kerohanian menganjurkan usrah. Exco sukan menganjurkan riadhah. Exco ekonomi mengadakan aktiviti jualan. Exco multimedia mengadakan sesi tayangan. Dan exco akademik menyediakan nota pelajaran untuk rujukan dan ulang kaji. 


Further Study

Bagi APIDS, mereka sudah disediakan bidang pengkhususan untuk sambung belajar di peringkat Sarjana Muda. Terdapat 6 pengkhususan iaitu:
1. Sains & Pengurusan Alam Sekitar (SPAS)
2. Bioteknologi
3. Genetik & Biologi Molekul
4. Sains Biokesihatan
5. Fizik
6. Teknologi Maklumat.

Untuk perincian tentang setiap pengkhususan ini, saya tak mampu nak kongsikan. Saya sendiri pun tak tahu menahu. Mungkin di UMKL nanti baru saya berpeluang untuk bertanya kepada senior-senior yang telah berkecimpung dalam setiap pengkhususan.

Rasanya sudah panjang sangat tinta saya ni. Cukup sajala setakat ini. Maaf andai kurang memuaskan. Maaf juga andai apa yang dihajati tak dipenuhi. Bagi yang berminat dengan APIDS, boleh isi APIDS dalam borang UPU. Kalau takdir anda di APIDS, APIDS jualah anda. ^^

Wallahu'alam.
Student APIDS 95

kopipasta dari blog sahabat apids juak : http://lakumminna.blogspot.com/ 
vid promo >.< : https://www.youtube.com/watch?v=L1r5MPkD1nE 
coretan dari mereka yang serupa : http://syeraho.blogspot.com/2013/07/teh-tarik-nasi-bungkus-lajnah.html

7 comments:

  1. assalamualaikum~~ saya daripd lepasan spm 2016~~ ade soalan kat sini,

    apakah perbezaan antara sains hayat dan pengajian islam dan sains dari segi pilihan ijazah sarjana muda? adakah selepas tahun kedua di PASUM , PELAJAR APIDS dapat memilih jurusan ijazah sarjana muda seperti sains hayat sekiranya dia memilih sains hayat di tahun kedua di PASUM?

    minta attention dari abg2 / kakak2/ senior utk jawab ... terima kasih ,
    jazakallah

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.nak tanya..kalau ambik asasi pengajian islam dan sains..boleh pursue utk bidang senibina ka? mohon membalas dan terima kasih

    ReplyDelete
  3. Nk tanya..klu saye ambil course asasi pengajian islam dan sains ..adakah saya boleh mohon pendidikan utk degree?

    ReplyDelete
  4. Nk tanya..klu saye ambil course asasi pengajian islam dan sains ..adakah saya boleh mohon pendidikan utk degree?

    ReplyDelete
  5. respons anda amat diperlukan..terima kasih

    ReplyDelete
  6. respons anda amat diperlukan..terima kasih

    ReplyDelete