Wednesday 5 March 2014

Bila aku nak betul-betul taubat ni weh?



Fatah dah fed-up. Serabut otaknya. Semua yang dilakukan bagai tak kena. Akhirnya dia duduk berseorangan di hadapan meja study bilik A301 itu. Tangannya membelek-belek dan membuka Al-quran tafsir secara rambang.

“Weh jom, futsal ada match dengan FT.” Suara Che’K tiba-tiba menerjah tanpa salam.

“Malas ahh.” Fatah jawab datar.

“Kau pehal?” Gelak confuse. “Dah-dah. No excuse. Team kita tak cukup orang.”

“Aku malas lahh.”

Che’K mendekat. “Kau dah dhuha?”

Geleng.

“Jomlahh. Kau dhuha dulu. Kitorang tunggu.”

“Aku tak nak.”

“Fatah..” Che’K suara memujuk.

Fatah tutup Al-Quran biru dan bangun menghadap sahabatnya yang seorang itu.

“Ehh kau pehal ni?” Che’K riak terperanjat melihat mata Fatah yang sembap. “Nangis ke?”

Diam.

“Kau jangan buat diam camni..” Kerut dahi.

Sesaat. Dua saat.

“Boleh ke nak cakap?”

“You just did, bro. Kenapa ni hmm?.” Tenang datar Che’K bertanya.

Nafas panjang ditarik.

“Kau rasa aku teruk tak?” Fatah memulakan bicara. Che’K jongket kening.

“Teruk apa?”

“Sebagai manusia la..”

“Mana ada lah. Kau antara kawan aku yang paling tsiqqah tau !” Nada berbaur gurauan. Tapi sayang masa tak sesuai.

Fatah geleng kepala.

“Aku banyak buat salah..”

“Rileks lah. Nama pun manusia. Kau banyak buat salah. Aku pun sama. Kau kan cermin aku.” Che’K mencelah.

“Tapi kau lain..”

“Apa yang lain?”

“Kau baik..”

“Eh kita kan sahabat. Aku pun cerminan kau. Kalau aku baik, kau mestilah 10 kali ganda lagi baik dari aku..” Che’K kenyit mata sebelah.

“Hmm..”

“Jangan mengeluh laa. Syaitan suka.” Che’K siku rusuk kiri Fatah. Fatah buat tak layan.

“Aku buat salah banyak. Aku sedar. Then aku janji diri sendiri, tak nak buat camtu lagi dah. But then..nothing changes..aku masih buat benda tu lagi..entah bila aku nak betul-betul taubat ni weh..”

Fatah meraup wajahnya dengan sesak.

 Che’K jadi senyap seribu bahasa. 

Bukan senang Fatah nak buat sesi luahan bicara macam ni. 

Nak-nak pagi ni masih berkabus.  

Che’K bangun dan menatap post-it-note di board gabus biru pekat itu.


“You know what, Fatah.. Allah lagi suka hamba-Nya yang berbuat salah dan bertaubat..” 

Sebelah tangan meraba hasil lukisan atas kertas A5 di board biru itu. 

“Berbuat salah, ingat Allah dan insaf..” 

Sebelah tangan lagi sempat menyusun kembali post-it-note yang berselerak kurang kemas. 

“Tersilap langkah,  patah balik..” 

Pandangan mata Che’K melayang jauh melepasi tingkap bilik, merentasi bukit bukau dan lembah hijau yang indah terbentang di belakang sana. 

“Aku nampak baik sebab Allah tutup aib aku..” 

Dia mengeluh dalam hati..kalaulah kau tahu apa yang pernah kulakukan..


Che’K berpaling dan kembali duduk di sebelah ahli usrahnya itu. Bahunya di tepuk perlahan.

“Kau chill je Fatah. Aku cakap betul ni. Allah lagi suka hamba-hamba Dia yang buat salah banyak, dan setiap kali sedar, bertaubat balik. Insaf tak nak buat lagi dah. Kalau la ada atas muka bumi ni satu bangsa yang sentiasa buat baik, Allah akan datangkan satu kaum yang macam kita ni. Buat salah tak ingat akhirat, bila bertaubat bagai nak rak, esok-esok buat balik..”

Fatah pandang muka dia.

“Apehal kau pandang aku camtu? Luqman Al-Hakim pernah cakap, ada 2 benda yang kita jangan sekali-kali lupakan. Antaranya ialah dosa-dosa kita yang lama. Tapi tak lah maksudnya terlalu ingat salah silap kita tu sampai diri sendiri rasa down. Tu tak betul. Sepatutnya kita kena jadikan dosa kita tu sebagai pemangkin untuk buat baik balik. Tebus benda-benda yang kita dah terbuat salah tu..”

Sebab manusia itu memang fitrahnya tersalah.

Sebab manusia itu memang tiada yang sempurna.

Tiada yang terlepas dari dosa.

Tiada yang imannya sentiasa meningkat seperti nabi dan rasul.

Dan tiada juga yang imannya statik seperti malaikat.

Iman yazid wa yanqus, kan?


“Aku pun banyak buat salah. Banyak kali je aku rasa nak quit. Banyak kali je aku rasa jauh. Rasa like I don’t belong. Tapi Allah ada. Dan lagi satu hakikatnya, Dia bukan sekadar ada, tapi Dia tahu, Dia ampunkan, Dia tunjukkan jalan. As long as kita minta benda tu jadi lahh. Aku sebenarnya lagi jahat dari kau.” Mata memandang Fatah. “Kau je tak nampak.”

Fatah mencebik. “Ye ke?”

“Eh tak la, aku melawak je.” Mata juling ke atas. Automatik tangannya menepuk kuat peha Fatah. “Kau ingat aku main-main ke? Eii sakit pulak hati aku.” Mata menjeling sekilas teman di sebelah.

“Haha.” Fatah gelak kuat.

“Okay dah?” Kening terangkat, bertanya.

“Huhu..better kot.” Fatah mencebik sikit.

Che’K tersenyum nipis.

“Hati yang lembut itu Allah memang jadikan dia cepat menangis. Biar peka dengan keadaan sekeliling. Kuunu kasysyammati finnas. Remember?”

“Yeah.”

Senyum.


“Dah-dah. Dhuha, then turun.”


Tsiqqah : ada autoriti, boleh dipercayai, maruah diri terjaga, bahasa lain ; entiti  muslim yang umphh berjaya (y)
Iman yazid wa yanqus : Iman itu meningkat dan menurun (hadis nabi diriwayatkan oleh Ibn Majah, al-Baihaqi dan Ibn Hibban dari penuturan Abu Hurairah ra.)
Kuunu kasysyammati finnas : Jadilah kamu orang yang peka dalam kalangan manusia.

No comments:

Post a Comment