Saturday 17 May 2014

KITA.



Ayam goreng yang hampir garing aku balikkan. Nice smell, hmm sedapnya. Then suddenly fon rumah berbunyi. Sekali dering, aku harapkan ada yang mengangkat. Ayam goreng ni macam dah boleh angkat. Dua kali dering, aku jerit panggil abi minta angkat fon. Like seriously, lambatnya abi jalan. Kali ketiga dering, aku keluh sendiri. "Abi tengok ayamlah." Dan lari angkat telefon.

"Hello, assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam..Emm Rusmizah ada?"

Emm what?? "Siapa? Tak jelas lah."

"Nur Rahilah..ada?"

Ok orang ni salah rumah rasanya. "Siapa?"

"Nurul Adillah..dia ada kat rumah ke? Nak cakap dengan dia.."

Ops.. "Maaf lah dia takde..ada kat sekolah.."

"Oh ye ke?"

"Yelah." Dia ingat aku memain agaknya. "Dia amik STAM.."

"Ohh. Takpelah kalau macam tu.."

Aku tahan gelak. Suara kechiwa tak menahan. "Ehem..ni siapa ye?" Aku bertanyakan pemilik suara garau di sana.

"Oh.. Takde sapelah.."

Eh? Main tarik tali budak ni..

"Eh, takdelah, kot kot nak sampaikan pesan untuk dia ke.." Dalih aku.

"Takpe takpe.. Nanti saya contact dia balik.."

Aku sengih. Aku tahu dia pun sedang senyum. Can sense it somehow.

"Ni adik dia eh?" Terlepas gelak yang aku cuba tahan. "Taklah. Ni kakak dia."

Suara aku muda kot. Mungkin sedar dia bercakap dengan siapa sekarang ni, aku tak tahu kenapa tapi aku yakin dia sedang menahan malu. dan segan.

Oh laa kol anak dara orang tak segan la?

"Hmm okeylah kalau macam tu.. Assalamualaikum.."

"Waalaikumussalam.." Aku cebir bibir.

Lari-lari ke dapur balik, abi tak sempat nak angkat ayam pun. Aku sambung kerja yang tergendala dek pemanggil misteri tu.



But now, boleh aku gelak goleng-goleng tak?



****


Growing up, huh?

Dulu kita masih sama-sama mandi hujan.
Panjat pokok pelam dengan garam di tangan.
Panjat bumbung rumah sambil usha jambu batu muda.
Masuk lumpur cari lokan sama-sama.
Jalan-jalan keliling kampung naik basikal.
Dah besar sikit, upgrade naik moto pulak.
Jalan-jalan pi beteng, kedai depan..
Beli aiskrim kon sambil lari-lari dari lotong
Kena kejar lembu, anjing, monyet sama-sama
Bangun pagi lepas subuh, jogging satu kampung
Ambil embun pagi, letak kat muka sambil doa 
Masuk kebun yang semak sambil bawak tikar dan bekal
Jumpa ular sawa ular tedung, lari tak cukup tanah
Petik inai, tumbuk sama-sama
Curi-curi makan waktu bulan puasa
Bedah ulat beluncas sama-sama
Sorok belakang pintu, bawah periuk nak ponteng sekolah
Stay up memalam semata-mata nak buat kad untuk ummi abi

Like seriously, how I miss those sweet moments

Sekarang,
masing-masing semakin jauh.
Susahnya nak jumpa walau sebulan sekali.
Kalau ada pun, pasti tak akan cukup semuanya.

Tapi kita masih mandi hujan sama-sama.
Walau mungkin berdua.
Takkan sama dengan mandi berlima.
Kita masih kongsi kegilaan terhadap buku sama-sama
Novel. Critical Thinking type. Sejarah Islam. Motivasi.
Semua cantik tersusun di rak buku.
Walau masing-masing tiada di waktu yang sama,
the books stay, kan?
Walau dah jarang jumpa,
tapi setiap kali ada mesti takkan lepaskan peluang tu.
Stay up tengok movie. 
Makan maggi dalam mangkuk besar.
Bercerita tak ingat dunia.
Kadang-kadang pakai inai sama-sama.
Waktu nak keluar untuk event apa-apa,
baju mesti sama.
Wajib sama.
Dan masing-masing terkial nak bergaya.
It is just.. not us right?
Kita gadis kampung yang selekeh dan comot.
Bila berjalan keluar ramai-ramai,
mesti ramai yang pandang.
Obviously, kita kan macam kembar lima?
Tapi lately ni..
Kita selalu stay up untuk belajar kan?
Addmath lah biasanya. Atau arab.
Kadang-kadang cerita pasal apa yang dah belajar kat sekolah.
Atau merungut sebab dalam kem kena hafal Muwassafat Tarbiah dalam arab.
Cerita-cerita tentang kawan.
Dan crush sekali sekala.
Kita masih lagi perempuan kan?




Dan masa tetap berjalan..
Meninggalkan segala memori di belakang..
Kita sedang melalui jalan takdir kita sendiri..
Jalan menuju impian dan cita-cita kita sendiri..
Dengan bekalan iman dan taqwa, insyaAllah..
Dan sudah tentunya memori itu menjadi penguat.
Yang selalu membuatkan air mata kutitiskan tika jauh di rantauan..
Ketika aku dihurung rasa rindu..
Ketika aku rasa kecewa seolah tiada manusia yang lain memahami..
Aku tahu aku masih ada 'kita'..
Yang aku yakin akan menerima aku kembali walau satu dunia membuang..
Walau aku sendiri yang tersasar jalannya..
Aku yakin 'kita' akan sentiasa ada..
Selagi diizinkan-Nya..



Dan aku sedar kita akan terpisah rumah nanti..
Panggilan telefon petang tadi buat aku tersedar..
Kita membesar, kan?
Nanti kita akan punya suami sendiri..
Anak sendiri..
Rumah sendiri..
Jalan hidup sendiri.
(insyaAllah)
Tapi aku doa, tempat kita sama di sana nanti.

Jannah.




Promise me..jangan pergi jauh, kay?
We are sisters.
Dunia akhirat.


* * *


KITA.

Raya raya ~

Paintball !

Rehat before kembali beraksi ! *Paintball

Ini scene dalam hutan cari lokan. Gambar mahal woo.

Lepas main selut lumpur, bersihkan badan dulu kay.

Nurul jadi MC dengan jiran kami, Aiman. Nasibla dua seteru ni.

Nabila and me. Gambar paling ikhlas, mungkin? Miss her much !

Ini Mai dengan Jiha dan Zarkasyi. The fifth.

Kak Hani dan Bila waktu result PMR. Tipu kalau tak nangis.

Dari kiri Gift, Wool, Pink, Sun & Honey.


No comments:

Post a Comment