Wednesday 23 April 2014

From Queensland With Love #2



Tok tok tok !

Ketukan tangan di pintu dengan ucapan salam.

“Fee .. ?”

Aku duduk malas sambil mengemaskan rambut serabai sambil sebelah tangan menahan kuap.

“Waalaikumussalam. An .. ? Masuklah.”

Pintu dibuka ganas. Aku terperanjat sakan.

“Annisa’ ! Buka pintu macam bukan perempuan!” Hilang rasa ngantuk aku.

An masuk sambil tersengih. Tapi sengih nya tak lama.

“Fee! Kenapa kau tak siap lagi? Ada usrah kan petang ni .. ? Bangunnn !!” An sudah mengibas-ngibas tilam ku dengan buku notanya. Gaya menghalau yang sangat tak feymes. Hilang terus cita-citanya nak jadi gadis melayu terakhir. Puiii.

“Eeeii nak geraklah ni.” Aku bangun dari katil. Aku jelling jam loceng kuning kepunyaan Kak Ngah di atas meja studi. 2.50pm. Ahh. 10 minit lagi.

Aku buka loker dengan gaya yang paling malas sekali. Jubah hitam aku capai. Senang, tak perlu gosok.

“Apa tajuk usrah kita petang ni?” An memandang aku tak lepas.

“Sambung yang lepas lah. Usul Isyrin. Sekarang dah sampai usul  9 kan?”

Aku mencemik. “Ahh aku tak ingat lah.”

An jeling. Nota usrah dibuka. “Usul kesembilan. Setiap masalah yang tidak berdiri amal di atasnya maka melibatkan diri di dalamnya adalah membebankan diri dengan perkara yang ditegah oleh syara’..”

Tanganku menarik laci dan mencari-cari buku nota usrah maroon. Ahh mana dia ni .. ?

“Ala An. Kau baca nota, boleh cakaplah.” An sengih.

“Bak kata Din dekat Jaja..”

“…sengaja sebut supaya melekat di hati !” Aku mencelah laju. Gelak. “Kau, tak habis-habis itu yang diulangnya.”

“Aku suka. Biarlah.”

Aku ikut gelak. “Jom.” Suis kipas dan lampu aku tutup. Tangan baru nak memulas tombol, dah terbuka dari luar. Balqis!

“Balqis. Jom-jom.” An dengan penuh eksaited mengalu-alukan kehadiran Balqis di hadapan bilik aku. Muka Balqis tak berubah riak.

“Kami memang dah janji nak pergi sama pun.” Balqis masih memandang notanya tanpa mengangkat wajahnya mahupun menyahut ajakan An. Muka An dah berubah warna. Terasa hati mungkin. Aku gelak.”Apehal lah korang ni.”

Balqis gelak. Sebelah tangannya menarik tangan An. “Merajuk je budak kecik ni.” Muncung An masih belum ditarik.

Aku sembunyi senyum. “Jom singgah koop. Beli aiskrim asam boy!”


Usrah ibarat seorang yang sedang mencangkul tanah. Mereka nampak pada zahirnya,namun mereka tidak tahu sebenarnya kita sedang membina batas. Begitu juga dengan usrah. Mereka nampak kita berhimpun, berbincang,tetapi mereka tidak tahu kita sedang membina semula Islam dalam diri kita.’Kenalilah Tuhanmu, Perbaikilah dirimu, Ajaklah orang lain. Tegakkanlah Islam di dalam hati kamu. Nescaya ia akan tertegak di Negara kamu.’-Imam Hassan Al-Banna, Pengasas Ikhwanul Muslimin.





No comments:

Post a Comment